top of page

Veridos Ματσούκης: Παγκόσμιος παίκτης στην αγορά εγγράφων υψίστης ασφαλείας

Συνέντευξη για την εφημερίδα Πρώτο Θέμα και New Money, στον δημοσιογράφο Στέλιο Μορφίδη.



Οι περιπτώσεις ελληνικών επιχειρήσεων που έχουν καταφέρει με τη λειτουργία και την καινοτομία που παράγουν να καταστήσουν εαυτόν και κατ’ επέκταση την Ελλάδα επιχειρηματικό κόμβο και κέντρο καινοτομίας στον κλάδο τους, δυστυχώς, είναι λίγες.


Η Veridos Ματσούκης, η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που κάνει εκτυπώσεις εγγράφων υψίστης ασφαλείας (ταυτότητες, διαβατήρια κ.ο.κ.), έχει καταφέρει την τελευταία πενταετία με άρμα ένα μπαράζ επενδύσεων στο εργοστάσιό της στο Ιλιον να πετύχει ακριβώς αυτό, έχοντας εξελιχθεί στο Κέντρο Ερευνας, Ανάπτυξης και παραγωγής για την παγκόσμια αγορά ενός εκ των μεγαλύτερων παικτών στην παγκόσμια αγορά εγγράφων υψίστης ασφαλείας, της Veridos, κοινοπραξία του γερμανικού κρατικού νομισματοκοπείου Bundesdruckerei και της Giesecke+Devrient (G+D).


«Το 2023 φτιάξαμε γύρω στα 35 εκατομμύρια προϊόντα, εκ των οποίων 10 εκατομμύρια ταυτότητες, 9 εκατομμύρια διαβατήρια, 10 εκατομμύρια πλαστικές σελίδες που διατέθηκαν σε τρίτους για να ενταχθούν σε διαβατήρια. Φέτος θα ξεπεράσουμε τα 40 εκατομμύρια προϊόντα», λέει ο κ. Δημήτρης Ματσούκης, διευθύνων σύμβουλος της Veridos Ματσούκης, σε μια συζήτηση που γίνεται στο εργοστάσιο της εταιρείας, όπου τηρούνται μέτρα υψίστης ασφαλείας.


Προορισμός των προϊόντων που παράγονται στο εργοστάσιο είναι οι 40 χώρες-πελάτες της Veridos: από την Ισλανδία, τη Δανία και τη Λετονία έως την Ιορδανία, το Ιράκ, την Υεμένη και το Μακάο, αλλά και την Κόστα Ρίκα, την Κούβα, το Εκουαδόρ και τη Βενεζουέλα.

«Κάθε εβδομάδα έχουμε και διαφορετική επιτροπή από τις χώρες-πελάτες μας που έρχονται να δουν την εξέλιξη της παραγωγής», λέει ο κ. Ματσούκης.


Μπαράζ επενδύσεων

Το εργοστάσιο της Veridos Ματσούκης, μια κοινοπραξία μεταξύ της Veridos και της οικογένειας Ματσούκη (60-40%), που συγκροτήθηκε το 2005, έπειτα από δεκαετίες στρατηγικής συνεργασίας των δύο πλευρών και με τον απαράβατο όρο όλα τα κέρδη να επανεπενδύονται στην εταιρεία, σήμερα είναι και το μοναδικό που παράγει για τη Veridos, εξαιρώντας την υποδομή του κρατικού νομισματοκοπείου στο Βερολίνο, όπου γίνεται αποκλειστικά η παραγωγή διαβατηρίων και ταυτοτήτων των Γερμανών πολιτών.


Μάλιστα, όπως εξηγεί ο κ. Ματσούκης, παρά το μπαράζ των επενδύσεων που γίνονται τα τελευταία πέντε χρόνια επεκτείνοντας διαρκώς την παραγωγική δυναμική του εργοστασίου στο Ιλιον, εξακολουθεί να λειτουργεί με τρεις βάρδιες, επτά ημέρες την εβδομάδα καθιστώντας αναγκαίο ακόμα έναν μεγάλο κύκλο επενδύσεων που μπορεί να οδηγήσει τελικά και σε δεύτερο εργοστάσιο. Αξιοσημείωτο για την ταχύτητα με την οποία αναπτύσσεται η εταιρεία είναι το γεγονός πως την τελευταία πενταετία ο αριθμός του προσωπικού της έχει σχεδόν διπλασιαστεί φτάνοντας πλέον στα 420 άτομα, με την προοπτική μάλιστα στο τέλος αυτού του κύκλου των επενδύσεων να γίνουν 500!


«Σχετικά πρόσφατα φιλοξενήσαμε το Δ.Σ. της Veridos, το οποίο συνεδρίασε εδώ στο Ιλιον, αποφασίζοντας μάλιστα την επέκταση του επενδυτικού σχεδίου που είχαμε ενεργοποιήσει από πέρυσι κατά 10 εκατ. ευρώ, ώστε να φτάσει συνολικά στα 30 εκατ. ευρώ έως το 2026», λέει ο κ. Ματσούκης. «Κι αυτό κρίθηκε σκόπιμο καθώς ήδη στο τέλος του 2023 είχαμε πετύχει όλους τους στόχους που θέσαμε για το 2025! Οπότε τώρα θα πάμε σε άλλο επίπεδο και με την εμπιστοσύνη που έχουμε από τη Veridos θα μεγαλώσουμε ακόμα περισσότερο».


Ο τελευταίος επενδυτικός κύκλος που άνοιξε το 2022 με την υποστήριξη της ΕΤΕπ είχε τρεις πυλώνες. Την επέκταση των κτιριακών υποδομών, νέο μηχανολογικό και τεχνολογικό εξοπλισμό για τα προϊόντα υψηλής ασφάλειας και την Ερευνα και Ανάπτυξη. Στον πρώτο πυλώνα, ωστόσο, η εταιρεία αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα, καθότι η γραφειοκρατία έχει φρενάρει την επέκταση του τρίτου κτιρίου του συμπλέγματος. «Εάν τελικά δεν τα καταφέρουμε, θα πρέπει να βρούμε χώρο έξω απ’ αυτή την έκταση. Εμείς θέλουμε στους επόμενους 12 μήνες να είμαστε έτοιμοι, οπότε θα δούμε τι μπορούμε να κάνουμε», λέει ο κ. Ματσούκης. Πάντως, η αίτηση αδειοδότησης εκκρεμεί ήδη επί ενάμιση χρόνο. «Βέβαια αν σκεφτεί τελικά κανείς πού ήμασταν πριν από 12-13 χρόνια, μες στην κρίση, που κυνηγούσαμε τότε τις δουλειές και δίναμε μάχη για να τα καταφέρουμε, αυτό φαντάζει πρόβλημα πολυτέλειας», σπεύδει να προσθέσει.


Στα τρία κτίρια του εργοστασίου σήμερα παράγονται σε ξεχωριστές γραμμές τα διαφορετικά υλικά που τελικά θα ενωθούν στο τέλος για να δημιουργήσουν το διαβατήριο ή την ταυτότητα. «Το στρατηγικό προϊόν μας είναι το διαβατήριο. Αυτό όμως έχει αρκετά “συστατικά”, κυρίως πλαστικά υλικά, που πρέπει να ενωθούν στο τέλος για να προκύψει το τελικό προϊόν. Και για καθετί απαιτείται άλλο υλικό. Είναι, π.χ., διαφορετικό να εντάξεις το τσιπ και την αντένα του σε ένα εξώφυλλο ή στην πλαστική σελίδα του διαβατηρίου ή της πλαστικής ταυτότητας. Οπότε ένα πρώτο στάδιο της παραγωγής είναι να φτιαχτεί ο φορέας με το τσιπ και την αντένα. Αυτό μετά μπορεί να ενσωματωθεί στο εξώφυλλο του διαβατηρίου το οποίο γίνεται συμπαγές. Εσωτερικά του διαβατηρίου θα έχετε δει την πλαστική σελίδα που είναι εύκαμπτη και στην οποία γίνεται ψηφιακή εγχάραξη με λέιζερ των στοιχείων, που είναι πολύ πιο ασφαλές απ’ ό,τι γινόταν πριν στο χαρτί με Inkjet. Αρα είναι άλλη γραμμή παραγωγής το εξώφυλλο, διαφορετική γραμμή η πλαστική σελίδα και τελικά διαφορετική γραμμή παραγωγής για το παραδοσιακό διαβατήριο.

Και όλα αυτά καταλήγουν αργότερα να ενοποιηθούν τηρώντας τις αυστηρές προδιαγραφές που θέτουν οι κυβερνήσεις», λέει ο κ. Ματσούκης. «Οι ταυτότητες και οι άδειες οδήγησης βασίζονται στην ίδια τεχνολογία, οπότε τα μηχανήματα για τις πλαστικές σελίδες των διαβατηρίων ρυθμίζονται και για την παραγωγή των υπόλοιπων προϊόντων. Αλλάζει το μέγεθος και βέβαια μπορούν να αναπτυχθούν και έξτρα τεχνολογίες που ίσως χρησιμοποιηθούν. Γι’ αυτό εξάλλου και έχουμε τη δική μας ομάδα Ερευνας και Ανάπτυξης που απασχολούνται πάνω σε νέα πρότζεκτ και ιδέες. Στον όμιλο υπάρχει μία ακόμα ομάδα στη Γερμανία, όμως η τάση είναι να μεταφερθεί εδώ, στην Αθήνα, ενισχύοντας την αντίστοιχη ελληνική, για τον απλούστατο λόγο ότι η ερευνητική δραστηριότητα πρέπει να είναι κοντά στην παραγωγή. Διότι απαιτούνται πολλές δοκιμές πάνω σε γραμμές παραγωγής», συνεχίζει ο κ. Ματσούκης, υπογραμμίζοντας την εμπιστοσύνη του μητρικού ομίλου.


Οικονομικές επιδόσεις

Σε ό,τι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις της Veridos Ματσούκης το 2023, σύμφωνα με τον κ. Ματσούκη, η εταιρεία κατάφερε να ξεπεράσει σε κύκλο εργασιών τα 70 εκατ. ευρώ, με προοπτική φέτος, με βάση το pipeline των συμβάσεων που έχει να εκτελέσει, να ξεπεράσει τα 81 εκατ. ευρώ. Τα κέρδη προ φόρων και τόκων το 2023 ήταν 4 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη 2,5 εκατ. ευρώ. «Ολα θα επανεπενδυθούν στην εταιρεία. Αυτός ήταν και ο όρος της συμφωνίας που κάναμε το 2005. Να μην δίνονται μερίσματα στους μετόχους αλλά τα κέρδη να χρησιμοποιούνται για την ανανέωση και ανάπτυξη της εταιρείας. Οπότε από τη μια τα κέρδη μας και από την άλλη η στενή συνεργασία που έχουμε με την ΕΤΕπ τα τελευταία 6-7 χρόνια, βοηθώντας μας στις επενδύσεις που κάνουμε, αποτελούν τη βάση και για το νέο επενδυτικό πλάνο. Κάποια πράγματα μάλιστα θα γίνουν και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης», σημειώνει.


Για την Ελλάδα, η Veridos Ματσούκης παράγει πλέον ελάχιστα πράγματα. «Συνεχίζουμε εδώ και 50 χρόνια να παράγουμε τα γραμματόσημα, όμως αυτό ως προϊόν είναι ραγδαία μειούμενο. Ο κόσμος δεν χρησιμοποιεί πλέον αλληλογραφία, κυρίως είναι για φιλοτελισμό. Προτού αφοσιωθούμε αποκλειστικά στα διαβατήρια, στις ταυτότητες και τις κάρτες οδήγησης, τυπώναμε και άλλα έγγραφα με πελάτες διάφορους οργανισμούς και τράπεζες. Για παράδειγμα, εκτυπώναμε τα μπλοκ των επιταγών, βιβλιάρια, ομολογίες. Επίσης, εισιτήρια για διάφορους οργανισμούς, έντυπα ασφαλείας όπως τις άδειες κυκλοφορίας ή τις ετικέτες του ΕΟΦ για τα φάρμακα, χαρτόσημα κ.ο.κ. Ολα αυτά σταμάτησαν το 2018, όταν πήραμε την απόφαση να επικεντρωθούμε στις τρεις κατηγορίες στις οποίες εξειδικευόμαστε σήμερα. Σημειωτέον πως η παραγωγή διαβατηρίων ήταν εδώ και δεκαετίες μία από τις βασικές δραστηριότητες της Ματσούκης Α.Ε. -νυν Veridos Ματσούκης- εκτυπώνοντας για δεκάδες χώρες ανά τον κόσμο. Κάναμε παραγωγή και των ελληνικών διαβατηρίων περίπου έως το 2004, όταν ελήφθη η απόφαση τα -τότε- νέα ηλεκτρονικά διαβατήρια να εκδίδονται από την ΤτΕ».


Οι ελληνικές ταυτότητες

Αν και τμήμα πωλήσεων δεν έχει η ελληνική εταιρεία, συνδεόμενη με τα κεντρικά στη Γερμανία, ο κ. Ματσούκης δηλώνει την αποφασιστικότητά του να κατέλθει στον νέο διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί για τις ελληνικές ταυτότητες. Σημειωτέον πως στον αρχικό, που τελικά ακυρώθηκε, η Veridos Ματσούκης είχε κατέλθει σε κοινοπραξία με τον ΟΤΕ και την Byte.

«Καταρχάς, θέλουμε να δούμε τι θα προβλέπει ο νέος διαγωνισμός, ωστόσο υπάρχει η θέληση να ξανακατέβουμε. Ξέρετε, είναι και θέμα προφίλ της εταιρείας. Είμαστε η μόνη ελληνική εταιρεία που παράγει κάτι τέτοιο, κάθε εβδομάδα μάς επισκέπτονται από διάφορες χώρες για να δουν την πορεία εκτέλεσης των δικών τους παραγγελιών και παράλληλα να μάθουν περισσότερα πράγματα για εμάς και τις δουλειές μας. Και ενώ έχουμε να επιδείξουμε πολλά για άλλες χώρες, δεν μπορούμε να πούμε κάτι για την Ελλάδα, αφού η αλήθεια είναι πως δεν παράγουμε κάτι για εδώ.


Αυτό είναι περισσότερο που μας παρακινεί παρά η ίδια η δουλειά ή το συμβόλαιο που μπορεί να συνοδεύει τον διαγωνισμό. Οταν καταθέσαμε την πρότασή μας στον πρώτο διαγωνισμό, είχαμε πει πως αυτή η δουλειά θα δημιουργούσε 30 νέες θέσεις εργασίας στο εργοστάσιο στο Ιλιον και από τους 250 εργαζομένους θα φτάναμε στους 280. Σήμερα είμαστε 420 και η παραγωγή μας φέτος θα ξεπεράσει τα 40 εκατομμύρια προϊόντα, όταν το μέγιστο που απαιτούσε εκείνος ο διαγωνισμός ήταν 4 εκατομμύρια ταυτότητες τον χρόνο! Θέλω να πω, λοιπόν, ότι η εταιρεία δεν περιμένει τον διαγωνισμό αυτόν για να αναπτυχθεί. Είναι περισσότερο θέμα ηθικής ικανοποίησης»!

bottom of page